LASTIKLER

Formula 1'de bir çok lastik tipi vardir ama yüzeysel olarak saymak gerekirse bunlar:

- Super soft:
Çok kisa zamanda hizli tur atmak için en ideal lastiktir,ömrü çok azdir.

- Soft:
Yarislarda genellikle kullanilan lastik tipidir. Siralama turlari için de idealdir..Ilk 3-7 turda muazzam performans verir.

- Medium:
Medium lastikler ortalama lastiklerdir.Ömürleri 17 tur kadardir.

- Hard:
Bunlar genelde lastiklere çok zarar veren otomobillerde kullanilir. (Ör:FW25) Düzlükte softlardan daha iyi performans verirler, ama virajlarda soft'un yanina bile yanasamazlar. Monza gibi çok hizli olmak istenen pistlerde kullanilirlar ama pist sartlarina göre herhangi bir pistte de kullanilabilirler. Performansini soft lastige göre daha geç verir ama ömrü uzundur.

- Hardest:
Tek pit-stop lastigidir,performansini çok geç verir.

- Intermediate:
Yagmurun ilk yagdigi anlarda takilirlar, maksimum hiz düser, aquaplanning'i önlediginden tutunma artar, seklinden dolayi otomobilin ürettigi downforce’u azaltirlar.

- Wet-Mud: Yagmur lastikleridir performans beklemek anlamsizdir, tamamen tutunmayi arttirirlar.


F1 pistlerinde 2 lastik üreticisi vardir:
- Bridgestone
- Michelin

Bridgestone lastiginin genel özellikleri:

Bridgestone Ferrari, Jordan ve Minardi’ye lastik saglayan bir firmadir ancak konsantrasyonunun tamamini Ferrari’ye adapte etmistir. Bridgestone’un üretim felsefesi 2003'ün sonunda degisti. 2003'de bol kamberli çok dar; aerodinamik yapiya uygun, yuvarlak omuzlu lastikler üretiyorlardi. Ancak Michelin'in 2003 için gelistirdigi teknik (OPC sanirim) onlari etkilemis olacak ki 2003'teki yenilgiyi bir daha almamak için yeni üretim metoduna geçtiler. Bu metod daha çok Michelin'e benziyor.Ama Michelin'den daha fazla verim alabiliyorlar. Neden mi?

Avantajlari:

1) Lastikler artik daha genis, 2003 hamurlari gelistirildi.
2) Bridgestone Michelin'in tersine daha fazla camber kullanabiliyor.
3) Bridgestone'un 2004 lastikleri kerb ve sikanlarda yuvarlak omuzlari sayesinde daha iyi verim sagliyor.
4) Yagmur lastikleri sekil ve hamur itibariyle Michelin'den çok çok daha iyi durumda.

Dezavantajlari:

1) Bridgestone Michelin'e oranla daha geç isiniyor.
2) Michelin'in soft setleri hamur itibariyle Bridgestone'dan daha iyi.
3) Bridgestone sadece 1 iddiali takimdan veri alirken,Michelin 4 iddiali takimdan lastik aliyor.


Michelin lastiklerinin genel özellikleri:

Michelin ise Bridgestone'un tam tersi bir teknoloji. Michelin lastiklerinde çok az kamber ve çok genis taban tercih ediyor. Bu, onlarin virajlarda tam tutunmaya erismelerini sagliyor. Ama kerblerde sivri omuzlar sayesinde büyük bir dezavantaj yasiyorlar. Ancak son zamanlarda pistlerdeki sikan bordürlerinin yüksekligi azaldigi için bu dezavantaj pek de ortaya çikmiyor.

Avantajlari:

1) Michelin daha erken isiniyor.
2) Kalkis esnasinda hamurlar çok iyi performans veriyor ve soft setleri bridgestone'u çuvallatacak nitelikte.
3) Sicak havalarda lastik performansi artiyor.
4) Bridgestone'un aksine 4 iddiali takimdan veri aliyorlar ve kendilerini çok çabuk gelistirebiliyorlar.

Dezavantajlari:

1) Sikan ve kerblerden optimum performansi almak zor.
2) Yagmur ve Intermediate lastik hamurlari iyi degil.

 

Yazar: Can KAP Kaynak: www.f1turkey.com