GOOGLE
ANALYTİCS NEDİR? NASIL KULLANILIR?
Google
Analytics, izleme kodu yüklü olan tüm web siteleri için oturumlar, kullanıcı
davranışları, kitlelerin lokaysan ve cihazları, e-ticaret işlemleri, dönüşümler
gibi birçok veriyi ölçen bir araçtır. Bir başka deyişle Google Analytics,
popüler bir ücretsiz web sitesi analiz platformudur.
İşin özünde
Google tarafından sunulan Google Analytics, web sitesi trafiğiyle ilgili
oldukça detaylı bilgiler sağlar. Söz gelimi Google Analytics kullanan web
sitesi sahipleri ve web yöneticileri, siteye gelen trafiğin kaynaklarını
(organik trafik, sosyal trafik, yönlendirme trafiği ve ücretli trafik dahil)
kolayca görebilir. Ya da Google Analytics, web yöneticilerinin bir web
sitesindeki ziyaretçi etkinliğini anlamalarına yardımcı olacak özellikler
sunar; bu etkinliklerle ilgili özel hedefler oluşturulmasına yardımcı olur.
Örnekleri çoğaltmak mümkün…
Bu ve
benzeri verileri sunan Google Analytics hesabınızdan çıkan verileri önemli
ölçüde basitleştirerek ihtiyacınız olan görünümleri ve bu verileri anlamayı
kolaylaştıran sezgisel bir tasarım da sunar.
Google Analytics'i Neden Kullanmalısınız?
Google Analytics'i yüklemek, web sitenizin kullanımı ile ilgili soruların
yanıtlarını verir ve B2B potansiyel müşteriler oluşturmanıza olanak tanır.
Google Analytics'in cevaplayabileceği soruların bazıları şunlardır:
- Web
sitemde aylık kaç ziyaretçi var?
- An
itibariyle web sitemde kaç ziyaretçi var?
- Ziyaretçiler
web sitemi nasıl buluyor, hangi kanallardan giriyor?
- Sosyal
medyadaki varlığım web sitemi ziyarete nasıl dönüşüyor?
- Hangi
içeriklerim en fazla trafiği çekiyor?
- Ziyaretçilerim
ortalama olarak kaç sayfa okuyor?
- Ziyaretçilerim
coğrafi olarak nerede bulunuyor?
- Mobil
kullanıcılar web sitesini masaüstü kullanıcılarından farklı mı kullanıyor?
- Kullanıcılarım
potansiyel müşterilere veya müşterilere nasıl dönüşür?
- Hangi
pazarlama faaliyetleri en kaliteli trafiği sağlar?
- Pazarlama
kampanyalarım karlı mı?
Kısacası, Google Analytics gerçekten çok kullanışlı bir ücretsiz araçtır.
Başka bir ücretli web analizi aracı kullanmıyorsanız, Analytics'i mutlaka
ama mutlaka etkin bir biçimde kullanmanızı öneririz. Çok kısa bir kodla entegre
edebileceğiniz Analytics web sitenizi yavaşlatmaz, üstelik çok basit ve
hızlı bir biçimde kurulabilir.
Google Analytics Nasıl Kurulur?
Web sitenize yüklemeniz gereken bir Javascript kodu veren Analytics
verileri analiz etmek için de size bir ara yüz sağlar. Google hesabınızla
anında Analytics kullanmaya başlayabilir, hesabınızı açtıktan sonra izleme
kodunu alabilir, sitenize yükledikten saniyeler sonra da verilere
erişebilirsiniz.
1.
https://google.com/analytics adresine gidin.
2.
Sağ üst köşedeki Oturum aç'ı tıklayın ve Analytics'i seçin
3.
Google Analytics’e kaydolmak için bir Google Hesabınız olması gerekir. Eğer
yoksa bir hesap edinin: Google Hesabınızda (varsa) oturum açın. Bir hesap
oluşturmanız gerekirse, sol alt taraftaki Diğer Seçenekleri tıklayın ve Hesap
Oluştur'u seçin. Zaten bir Google Hesabınız varsa, oturum açın.
4.
Hesap oluşturun. Formu doldurduktan ve şartlar ve koşulları kabul ettikten
sonra oturum açın. İleride kullanmak için şifrenizi ve kullanıcı adınızı bir
yere not edin!
5.
Google hizmetlerinde oturum açtıktan sonra Google Analytics'i kullanmaya
başlayabilirsiniz. Kaydol'u tıklayın. Google Analytics'e kaydolun
6.
Bir web sitesini izlemek istiyorsunuz, formun üst kısmından izlemek
istediğiniz web sitesini seçtiğinizden emin olun. Ardından Hesap adı ve Mülk
adı ile izlemek istediğiniz web sitesinin adresini yazın. Hesap adı,
şirketinizin adı ve Mülk adı, web sitenizin adresi olabilir.
7.
Sayfanın alt kısmından İzleme Kimliğini Al'ı tıklayın ve Hizmet Şartları
Sözleşmesini kabul edin.
8.
Bir sonraki yönlendireceğiniz ekran, izleme komut dosyasını alabileceğiniz
Google Analytics yönetim sayfasıdır. Bunlar, web sitesi kodunuza eklemeniz
gereken kod satırlarıdır: Google Analytics komut dosyası ve UA kodu
9.
İzleme kodunu web sitenize yükleyin.
Google Analytics'e Kayıt Olduktan Sonra
Google Analytics'in verileri ölçebilmesi için izleme kodunun web sitenize
doğru bir biçimde yüklenmesi; veri ölçmek istediğiniz tüm sayfalarda da
yer alması gerekir. Sıklıkla yapılan hatalara bir örnek verelim. 2-3 sene önce
izleme kodu her sayfanın footer kısmına eklenirken, artık Google <HEAD>
kısmına ilk öğe olarak yapıştırılmasını istiyor. Bazı sitelerde Analytics
kodunun hala sayfa altında yer aldığını görüyoruz. Emin olamadığınız durumlarda
Analytics aracılığıyla test trafiği gönderebilirsiniz. Ya da daha basit
bir şekilde manuel olarak test edebilirsiniz: Analytics hesabınızdaki Sol kenar
çubuğundan Gerçek zamanlı görünümü seçin (veya bağlantıyı tıklayın). Şimdi,
ikinci bir tarayıcı sekmesinde izlediğiniz sayfaya gidin: ziyaretiniz birkaç
saniye içerisinde gerçek zamanlı verilerde görünmeye başlar. Eğer görünmüyorsa
izleme kodunuzda bir sıkıntı var demektir.
Gerçek zamanlı trafiği gözlemliyor ancak tüm veri kısımlarını boş
görüyorsanız, endişelenmeyin. Birkaç gün sonra tekrar giriş yapın,
verilerinizin arttığını göreceksiniz. Verilerin birikmesini beklerken Analytics Yardım sayfalarını
inceleyin.
Google Analytics Sözlüğü
Google Analytics kullanmaya başlamadan önce bilmeniz gereken birkaç terim
var. Bunları Google Analytics verilerinizde sık sık görürsünüz:
- Boyutlar
— Boyut, farklı değerler verilebilen bir nesnenin açıklayıcı bir niteliği
veya özelliğidir. Tarayıcı, Çıkış Sayfası, Ekranlar ve Oturum Süresi,
Google Analytics'te varsayılan olarak görünen boyutlara örnektir.
- Metrikler
– Metrikler, bir boyutun toplam veya oran olarak ölçülebilen ayrı
öğeleridir. Ekran Görüntüleme Sayısı, Sayfa / Oturum ve Ortalama Oturum
Süresi, Google Analytics'teki metriklere örnektir.
- Oturumlar
– Oturum, bir kullanıcının bir tarih aralığında web sitenizle,
uygulamanızla vb. aktif olarak etkileşimde bulunduğu süredir. Tüm kullanım
verileri (Ekran Görüntüleri, Etkinlikler, E-ticaret vb.) bir oturumla
ilişkilendirilir.
- Kullanıcılar
– Seçilen tarih aralığında en az bir oturumu olan kullanıcılar. Hem yeni
hem de geri dönen kullanıcıları içerir.
- Sayfa
Görüntüleme Sayısı – Sayfa görüntüleme sayısı, görüntülenen toplam sayfa
sayısı anlamına gelir. Tek bir sayfanın tekrarlanan görünümleri sayılır.
- Sayfalar
/ Oturum — Sayfalar / oturum (Ortalama Sayfa Derinliği), bir oturum
sırasında görüntülenen ortalama sayfa sayısıdır. Tek bir sayfanın
tekrarlanan görünümleri sayılır.
- Ortalama
Oturum Süresi — Bir oturumun ortalama uzunluğu.
- Hemen
Çıkma Oranı – Tek sayfalık ziyaretlerin yüzdesidir (yani, kullanıcının
siteyle giriş yapmadan sitenizi giriş sayfasından hemen sonra erk ettiği
ziyaretler).
- Yeni
Oturumlar – İlk ziyaretlerin yüzdesinin tahmini.
- Hedefler
– Hedefler, kullanıcıların web sitenizde belirli işlemleri ne sıklıkta
yaptığını veya tamamladığını ölçmenize olanak tanır.
- Dönüşümler
– Dönüşümler, web sitenizde hedeflerin tamamlanma sayısı anlamına gelir.
- Kampanyalar
— Kampanyalar (özel kampanyalar olarak da bilinir), yönlendirme trafiğiniz
hakkında daha fazla bilgi toplamak için web sitenizdeki herhangi bir
URL'ye parametre eklemenize olanak tanır.
- Edinme
— Edinme, kullanıcıları nasıl edindiğinizdir.
- Davranış
– Davranış verileri içeriğinizi geliştirmenize yardımcı olur.
Google Analytics Ana Sayfası
Google
Analytics’e giriş yaptığınızda, hesabınızda ayarladığınız tüm web sitelerinin
bir listesini görebileceğiniz Ana Sayfaya yönlendirilirsiniz. Bu liste, oturum
sayısı, ortalama oturum süresi, hemen çıkma oranı ve hedef dönüşüm oranı gibi
bazı temel verileri gösterir.
Birden çok
web siteniz varsa, belirli bir alan adını aramak için tarih aralığının
altındaki arama kutusunu kullanabilirsiniz. Yalnızca işletmeniz için en kritik
olan alanları görüntülemek istiyorsanız, bunları bir yıldızla işaretleyebilir
ve Göster ayarlarını yalnızca yıldızlı web sitelerini listeleyecek şekilde
değiştirebilirsiniz.
Belirli bir
zaman dilimindeki verilerinizi görmek için tarih aralığını kullanabilirsiniz.
Ayrıca, oturumlardaki değişiklikleri, ortalama oturum süresini, hemen çıkma
oranını ve hedef dönüşüm oranını görmek için geçerli zaman aralığını bir önceki
zaman aralığıyla karşılaştırmak için de kullanabilirsiniz.
Her bir web
sitesinin verileri, karşılaştırılan zaman aralıklarını yansıtacak şekilde
değiştiği için, hangi web sitelerinizin daha fazla veya daha az trafik ve
dönüşüm sağladığını görmek kolaydır.
Belirli bir
web sitesi hakkında daha fazla veri görüntülemek için ilgili bağlantıyı
tıklamanız yeterlidir; Google Analytics Raporlama sayfasını görürsünüz.
Google Analytics Raporlama
Google
Analytics Raporlama sayfası, Kitleye Genel Bakış verilerinizi gösterir.
Ekranın üst
kısmında, Ana sayfa, Raporlama, Özelleştirme (raporlar) ve Yönetici bölümü
arasında gidip gelmenizi sağlayan temel Google Analytics menü çubuğunu
görürsünüz. Sağda, Google Analytics hesabınızdaki başka bir web sitesine
geçebilirsiniz.
Sol kenar
çubuğunda, belirli raporları bulmanıza yardımcı olacak bir arama kutusu ve
Google Analytics'inizin önemli alanlarına bağlantılar listesi bulunur.
Gösterge Tabloları-
Dashboard
Gösterge
tabloları, widget'ları kullanarak Google Analytics verilerinizin
özelleştirilmiş görünümlerini oluşturmanıza olanak tanır. Standart
raporlarınızda gezinmek zorunda kalmadan belirli veri alt kümelerini görmenin harika
bir yoludur.
+ Widget
Ekle düğmesini kullanarak veya Gösterge Tablosuna Ekle bağlantısını kullanarak
standart raporlarınıza göz atarken widget'lar ekleyebilirsiniz. Google
Analytics Çözümler Galerisi'nden de kullanıma hazır panoları indirebilirsiniz.
Kısa yollar
Kısa yollar
basitçe budur; favori Google Analytics raporlarınıza bağlantılar. Google
Analytics'te, sık sık yeniden ziyaret etmek istediğiniz veya ziyaret etmeniz
gereken belirli bir veriyi görüntülediğinizde, üstündeki Kısayol bağlantısını
tıklayın. Bu, ileride başvurmak üzere Kısa yollar menünüze yerleştirir.
Gerçek Zamanlı Veriler ve
Genel Bakış
Şu anda web
sitenizde kimlerin olduğunu bilmek ister misiniz? Gerçek Zamanlı veriler, bu
verilere anında erişmenizi sağlar.
Mevcut ziyaretçilerin sayfa görüntülemelerini, etkin sayfalarını, konumlarını
ve daha fazlasını görebilirsiniz.
Dönüşüm Raporları
Google
Analytics verilerinizin dönüşüm raporları Kitle, Edinme, Davranış ve Dönüşümler
bölümlerinde bulunur. Bunlar, kullanıcılarınız, trafik kaynaklarınız, içerik ve
hedef tamamlamalarınızla ilgili ayrıntılı raporlardır.
Google Analytics Standart Raporlama Görünümleri
Ana kenar
çubuğu seçeneklerinin her alt bölümü standart bir rapor sunar. Standart bir
raporu görüntülerken muhtemelen şunları görürsünüz: rapor adı (ör. Dil), tarih
seçmenizi ve görünümü özelleştirmenizi, raporu e-postayla göndermenizi, rapor
verilerini dışa aktarmanızı sağlayan seçeneklere sahip standart bir araç çubuğu
çeşitli e-tablo biçimlerine veya PDF'ye, raporu gösterge tablosuna eklenebilir.
Google Analytics Özelleştirme
Üst menü
çubuğundaki bir sonraki ana öğe Özelleştirmedir. Özelleştirilmiş bir Google
Analytics raporu kullanmanın avantajı, Google Analytics verilerinizin tam bir
bölümünü görebilmeniz ve seçtiğiniz kişilere düzenli olarak e-postayla
gönderilebilmesini sağlar.
Kendi kendinize yeni raporlar oluşturabilir, kategorilere göre düzenleyebilir
ve Google Analytics Çözüm Galerisi'nden raporları içe aktarabilirsiniz.
Google Analytics Yöneticisi
Üst menü
çubuğundaki son ana menü öğesi Yönetici (Admin) menüsüdür. Burası, web
sitenizin tüm ayarlarını Google Analytics'te yönettiğiniz yerdir. Google
Analytics Yardım Merkezi'nde, hesaplardan veri filtrelerine kadar
yönetebileceğiniz her şeyin tam bir dökümünü bulabilirsiniz.
Hemen Şimdi Kullanmaya
Başlamanız Gereken İki Özellik
Google
Analytics'te neler olduğuna ilişkin turunuzu sonuçlandırmadan önce, Google
Analytics'inizden gerçekten değer elde etmek için hemen kullanmaya başlamanız
gereken iki şey vardır (Hedefler ve Özel Kampanyalar).
#1
Google Analytics Hedefleri
Google
Analytics Yönetici menüsünde, web siteniz için hedefler belirleme seçeneği
vardır. Google Analytics hedefleri kurulum yöneticisi görünümü:
Google
Analytics Hedefleri, daha önce de belirtildiği gibi, web sitenizde belirli bir
işlemi tamamlayan bir kullanıcıyla ilgili verileri izlemenize yardımcı olur.
Örnek 1: Bir
e-posta listeniz varsa, web sitenizde kullanıcılara bilgilerini gönderdikten
sonra abone oldukları için teşekkür eden özel bir sayfa oluşturun. Ardından bu
sayfayı Posta Listesi olarak ayarlayın.
Örnek 2: Web
sitenizde, işletmenizin olası satışlarını yakalamak için kullandığınız bir
iletişim formunuz varsa, web sitenizde, kullanıcıların iletişim bilgilerini
gönderdiğiniz için teşekkür eden özel bir sayfa oluşturun. Ardından, bu sayfayı
İletişim Formu olarak ayarlayın.
Örnek 3: Web
sitenizde ürün satmak için bir alışveriş sepetiniz varsa, kullanıcıların bir
siparişi başarıyla tamamladıktan sonra sipariş verdikleri bir sipariş onayı
veya teşekkür sayfanız olabilir. Bu sayfayı Alışveriş Sepeti olarak ayarlayın.
#2
Google Analytics Özel Kampanyaları
Özel
kampanyalar, belirli trafik kaynaklarından gelen ziyaretçileri izler.
Kampanyalar, bir ziyaretçinin tıklayacağı bir URL'nin sonuna eklenen UTM
parametreleri kullanılarak oluşturulur.
Google
Analytics, kampanyaları izlemek için üç parametre gerektirir: kampanya aracı
(utm_medium), kampanya / trafik kaynağı (utm_source) ve kampanya adı
(utm_campaign).
0 Yorumlar