BİR FAZLI
ASENKRON MOTORLAR
Bir fazlı Asenkron Motorlar
yapısı ve çalışma prensibi olarak üç fazlı asenkron motorlara benzerler.
Asenkron motorların rotorlarının dönebilmesi için stator sargılarında döner
alan oluşması gerekmektedir.Üç fazlı asenkron motorlarda statora yerleştirilen
üç ayrı sargı gurubuna aralarında 120şer derecelik faz farkı buluna RST fazları
uygulandığında bu sargılarda döner bir manyetik alan oluşturur. Fakat bir
fazdan beslenen sadece tek bir sargıdan oluşan bir statorda döner alan oluşmaz
(oluşan kutuplar karşılıklı olarak yer değiştirir). Bu durumda rotor
kalkınamaz.
Döner alan oluşturmak için
bir fazlı motorlarda endüktansları farklı iki sargı kullanılır. Bunlardan kalın
kesitli çok sipirli olan ana sargı, ince kesitli az sipirli olan yardımcı
sargıdır. Bu durumda tek bir fazdan beslense de iki sargı arasında belirli bir
faz farkı meydana gelecektir. Fakat motorun kalkınması için buda yeterli
olmayacaktır. Yardımcı sargıya seri olarak bir kondansatör bağlandığında ana ve
yardımcı sargılardan geçen akımlar arasında yaklaşık 90 derecelik faz farkı
oluşacak ve böylece statorda düzgün bir döner alan meydana gelecektir.
Bir fazlı asenkron motorlar
moment durumuna göre kalkış kondansatörlü, daimi kondansatörlü ve hem kalkış
hem de daimi kondansatörlü olarak imal edilmektedirler. Bizim kuracağımız
devreler kalkış kondansatörlü asenkron motorlar için tasarlanmıştır. Kalkış
kondansatörlü Asenkron motorlarda Motor yaklaşık %85 devire ulaştığında
yardımcı sargı ve kondansatör devreden çıkartılır, motor ana sargı ile
çalışmasına devam eder. Yardımcı sargı uzun süre devrede kalacak olursa az
sipili ince kesitli olduğu için yanar.
BİR FAZLI
ASENKRON MOTORLARA PAKET ŞALTERLE YOL VERME
Devrenin Çalışması:
Şalteri 1 konumuna
aldığımızda 1-2 ve 5-6 nolu kontaklar kapanır. Bu durumda sadece ana sargı
enerjilenir. Stator sargılarında faz farkı oluşmadığı için motor dönemez.
Şalteri Start konumuna aldığımızda 1-2, 3-4 ve 5-6 nolu kontaklar kapanır. Bu durumda sadece hem ana sargı hemde kondansatör ile birlikte yardımcı sargı enerjilenir. Ana sargı ve yardımcı sargı akımları arasında 90 derecelik faz farkı oluşur ve motor döner. Start konumu yay geri dönüşlü olduğu için elimizi bıraktığımızda 1
konumuna
geri gelir. Bu durumda motor devrini aldığı için sadece ana sargı ile dönmeye
devam eder.
Şalteri 0 konumuna
aldığımızda bütün kontaklar açılır. Motor durur.
0 Yorumlar