Advertisement

Responsive Advertisement

BİR FAZLI ASENKRON MOTORLAR

 

BİR FAZLI ASENKRON MOTORLAR

Bir fazlı Asenkron Motorlar yapısı ve çalışma prensibi olarak üç fazlı asenkron motorlara benzerler. Asenkron motorların rotorlarının dönebilmesi için stator sargılarında döner alan oluşması gerekmektedir.Üç fazlı asenkron motorlarda statora yerleştirilen üç ayrı sargı gurubuna aralarında 120şer derecelik faz farkı buluna RST fazları uygulandığında bu sargılarda döner bir manyetik alan oluşturur. Fakat bir fazdan beslenen sadece tek bir sargıdan oluşan bir statorda döner alan oluşmaz (oluşan kutuplar karşılıklı olarak yer değiştirir). Bu durumda rotor kalkınamaz.

Döner alan oluşturmak için bir fazlı motorlarda endüktansları farklı iki sargı kullanılır. Bunlardan kalın kesitli çok sipirli olan ana sargı, ince kesitli az sipirli olan yardımcı sargıdır. Bu durumda tek bir fazdan beslense de iki sargı arasında belirli bir faz farkı meydana gelecektir. Fakat motorun kalkınması için buda yeterli olmayacaktır. Yardımcı sargıya seri olarak bir kondansatör bağlandığında ana ve yardımcı sargılardan geçen akımlar arasında yaklaşık 90 derecelik faz farkı oluşacak ve böylece statorda düzgün bir döner alan meydana gelecektir.

Bir fazlı asenkron motorlar moment durumuna göre kalkış kondansatörlü, daimi kondansatörlü ve hem kalkış hem de daimi kondansatörlü olarak imal edilmektedirler. Bizim kuracağımız devreler kalkış kondansatörlü asenkron motorlar için tasarlanmıştır. Kalkış kondansatörlü Asenkron motorlarda Motor yaklaşık %85 devire ulaştığında yardımcı sargı ve kondansatör devreden çıkartılır, motor ana sargı ile çalışmasına devam eder. Yardımcı sargı uzun süre devrede kalacak olursa az sipili ince kesitli olduğu için yanar.

 

BİR FAZLI ASENKRON MOTORLARA PAKET ŞALTERLE YOL VERME

 



Devrenin Çalışması:

Şalteri 1 konumuna aldığımızda 1-2 ve 5-6 nolu kontaklar kapanır. Bu durumda sadece ana sargı enerjilenir. Stator sargılarında faz farkı oluşmadığı için motor dönemez.

Şalteri Start konumuna aldığımızda 1-2, 3-4 ve 5-6 nolu kontaklar kapanır. Bu durumda sadece hem ana sargı hemde kondansatör ile birlikte yardımcı sargı enerjilenir. Ana sargı ve yardımcı sargı akımları arasında 90 derecelik faz farkı oluşur ve motor döner. Start konumu yay geri dönüşlü olduğu için elimizi bıraktığımızda 1

 konumuna geri gelir. Bu durumda motor devrini aldığı için sadece ana sargı ile dönmeye devam eder.

Şalteri 0 konumuna aldığımızda bütün kontaklar açılır. Motor durur.

BİR FAZLI SANTRÜFÜJ ANAHTARLI ASENKRON MOTORLARA PAKET ŞALTERLE YOL VERME



Yorum Gönder

0 Yorumlar